Buikspieren trainen doe je zo!

Buikspieren traineneBuikspieren trainen is een van de meest gevraagde trainingen, met name populair bij vrouwen. Buikvet is een van de grootste frustraties bij vrouwen als het gaat om over welk deel van hun lichaam ze het minst tevreden zijn. Zeker als je één of meer kinderen hebt gehad, is het een behoorlijke uitdaging om de buik weer wat strakker te krijgen. Gelukkig zijn er tal van mogelijkheden om je buikspieren te trainen! En dat kan je ook gemakkelijk thuis doen. Geen dure sportschool met beperkte openingstijden, maar gewoon het gemak van je eigen huis.

Je buikspieren thuis trainen

Wel is het belangrijk om een bepaalde discipline te hebben, omdat je zelf degene bent die je moet motiveren om in beweging te komen. Een helder ritme helpt je hierin, door bijvoorbeeld een vaste dag en tijd te reserveren in je agenda voor je training. En vind oefeningen die bij je passen, die je leuk vindt om te doen, zodat je ook gemotiveerd bent om vol te houden. In principe heb je niet veel nodig om thuis je buikspieren te trainen. Met een oefenmatje kom je al een heel eind. Ook zijn er met een balansbal veel oefeningen te doen voor het trainen van je buikspieren. Dus die kan je eventueel ook aanschaffen.

Waar moet je op letten bij het trainen van je buikspieren?

Let op: buikspieren trainen is een training van de lange adem. Je ziet niet direct resultaat, het trainen van je buikspieren vergt veel herhaling, en discipline. Gelukkig is er een enorme variatie in oefeningen die je kunt doen. Ook eventueel met sportbenodigdheden, zodat het gevarieerd en aantrekkelijk blijft. Je kunt variëren in je lichaamshouding (liggend, zittend, staand), in intensiteit, in rotatie, verschillende manier om je spieren te blijven prikkelen en het ook voor jou leuk te houden. Elke dag dezelfde oefeningen doen, is moeilijk vol te houden.

Kan je plaatselijk vet wegtrainen?

Ook is het niet zo dat je, puur door het trainen van je buikspieren, het vet bij je buik kunt wegtrainen. Zeker, sporten helpt je bij het verbranden van vet, echter, dit is niet plaatsgebonden. Natuurlijk helpt het als je gefocust met het trainen van je buikspieren bezig bent, maar je zal altijd vet verbranden over je hele lichaam. Afvallen gebeurt altijd geleidelijk, en in proportie. Goed getrainde buikspieren zullen wel meer vorm geven aan je buik. Maar het betekent niet, dat al je buikvet ineens plaatselijk verdwijnt.

Is lichaamshouding belangrijk?

Ja, en let goed op dat je de oefeningen correct uitvoert. Zodra je pijn in je nek of rug krijgt van een oefening, dan doe je waarschijnlijk ergens iets niet goed. Denk niet: pijn is fijn, of, pijn hoort erbij, dit is niet correct. Check goed de instructies over je houding, span bewust je buikspieren aan en probeer niet in je rug te gaan trekken. Als je vanuit het niets ineens enthousiast begint met buikspieren trainen, is het logisch als je na de eerste paar keer spierpijn krijgt. Dit trekt met een paar dagen weer weg, geen probleem.

Buikspieren trainen

Wat zijn precies je buikspieren?

Buikspieren zijn onder te verdelen in de rechte buikspier, de dwarse buikspier en de binnenste en buitenste schuine buikspieren. Voor elke groep buikspieren zijn andere oefeningen gedefinieerd. Het best is natuurlijk om een combinatie van die oefeningen te maken, zodat je zeker weet dat je alle groepen traint. Je rechte buikspier is wel het belangrijkst, dus de meeste oefeningen zijn daarop gericht.

Standaard buikspieroefeningen:

Buikspieren trainen kan je doen met bijvoorbeeld sit-ups. Waarbij je vanuit liggende positie jezelf, door het aanspannen van je buikspieren, omhoog lift, en weer terug brengt naar de liggende positie. Of leg raises, waarbij je, liggend op je rug met je benen loodrecht omhoog, je billen optilt, terwijl je je buikspieren aanspant. Je kunt ook gestrekt gaan liggen, en vervolgens je beide knieën tegelijk naar je toe trekken, door spanning te zetten op je buikspieren. Of een soort fietsbeweging te maken, waarbij je je linker knie naar je rechter elleboog brengt, en daarna je rechter knie naar je linker elleboog, en zo verder. Dit zijn zo’n beetje de standaard, liggende buikspieroefeningen.

Planking is ook een hele effectieve oefening voor versterking van je buikspieren. Hierbij ga je op je buik op de grond liggen, vervolgens lift je jezelf omhoog en zet je je onderarmen op de grond, met je elleboog recht onder je schouder. Je komt op de bal van je voet te staan en probeert je hele lichaam zo recht mogelijk in de lucht te houden. Dit hou je een aantal tellen vast, dan even rust, en weer een aantal tellen vasthouden, enzovoort. Planking kan je ook op je zij doen. Waarbij je op één arm en op de buitenkant van één van je voeten rust. Deze heeft meer focus op je schuine buikspieren.

Voordelen trainen buikspieren

Naast het sterker maken van je buikspieren, waardoor uiteindelijk mooie ‘blokjes’ tevoorschijn komen op je buik, hebben getrainde buikspieren ook een goede invloed op je hele lichaamshouding. Je rugklachten kunnen ook verholpen worden door sterke buikspieren, je wordt flexibeler, en je krijgt meer balans en stabiliteit. Je hele core wordt sterker, en je lichaam strakker rondom die typisch vrouwelijke probleemgebieden buik en heupen. Zeker als je je schuine buikspieren goed hebt meegetraind, dan heeft dit een positieve werking op je taille.

Buikspieren trainen en gezonde voeding

Naast het trainen van je buikspieren is het ook goed om stil te staan bij je voedingspatroon. Een ongezond voedingspatroon helpt je niet in het trainen van je buikspieren. Je lichaam is gebaat bij gezonde voeding, een goede balans tussen eiwitten, gezonde vetten en goede koolhydraten uit zo veel mogelijk natuurlijke producten. Bewerkte producten bevatten vaak veel verborgen suikers en bewerkte koolhydraten. Welke je lichaam niet goed kan verwerken en dan maar omzet in vet. Je kan nog zo goed bezig zijn met buikspieren trainen, als je daarbij veel bewerkte koolhydraten en suikers binnenkrijgt, zal er weinig veranderen aan het vetlaagje op je buik.

Als je je lichaam wilt verbeteren, je vetpercentage wilt reduceren en meer spiermassa wilt kweken, zal je je hele levenswijze onder de loep moeten nemen. Voldoende beweging en gezonde voeding zijn daarin cruciaal. Met minder suikers en meer pure, natuurlijke producten ga je vanzelf beter in je vel zitten. Wat ook positief bijdraagt in de motivatie om het sporten vol te houden. En als je je spieren, dus ook je buikspieren, traint, gaan ze ook meer energie verbruiken, waardoor er minder omgezet wordt in vet.

De Strakkebuikspieren Kettlebell Workout

Kettlebell totaal aanbieding

Wil je thuis je buikspieren trainen maar weet je niet zo goed waar je moet beginnen? Dan raad ik je aan om deze professionele thuis fitness programma met complete uitleg en warming-up uit te proberen. De Kettlebeel Workout is een DVD programma met volledige uitleg en begeleiding. Dit is speciaal ontwikkeld voor vetverbranding en ontwikkelen van sterke buiksperen en andere lichaamsspieren.

De oefeningen duren maar 20-25 minuten met een frequentie van 2-3 keer in de week. Als je dit consequent gaat uitvoeren zie je al snel veranderingen in je lichaam, die je meestal met thuis sporten niet kunt bereiken. Zelfs, deze trainingsprogramma is nog efficiënter dan de oefeningen in de sportschool. De geheim zit vooral in de groeihormonen. Tijdens trainen met de Kettlebell worden de groeihormonen geactiveerd die zorgen voor vetverbranding en verjonging van spiercellen en huidcellen. Zo worden je buikspieren in 3 weken zichtbaar en je hele lichaam sterker en gespierder.

Wil je ook een strakke en gespierde buik in 3 weken zonder afslankpillen, jezelf verhongeren of uren lang te trainen? Bekijk hier de Kettlebell Workout videotraining programma en probeer dit voor 30 dagen GRATIS uit>>

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *