De gezonde Hongaarse keuken in een plaats van patatje oorlog.

De gezonde Hongaarse keukenBestaat zoiets als de gezonde Hongaarse keuken? Dit zou je weleens kunnen denken als je de titel leest. Misschien lees je het twee keer want jij denk dat je het niet goed hebt verstaan.

Maar het klop wel, hoor. Ondanks dat de levensverwachting van de Hongaren een van de laagste is in Europa zijn er genoeg maaltijden in de Hongaarse keuken die net zo gezond of nog gezonder zijn dan wat in het algemeen in Nederland wordt gekookt.

De Hongaarse kookkunst bestaat uit veel gevarieerde maaltijden, die wanneer ze goed bereid zijn erg smaakvol en gezond zijn. De reden van de slechte berichten over het eten in Hongarije zijn dat ze vaak met varkensvet koken en sommige gerechten bevatten geen groente. Ook de onregelmatige en overmatige voedselgebruik is een slechte gewoonte die in Hongarije veel voorkomt.

De boosdoeners van een slechte gezondheid

Laten we eerst over de oorzaken hebben die ervoor zorgen dat een volk, in dit geval de Hongaren, een slechtere gezondheid hebben en korten leven. Overal hoor of lees ik als redenen dat het aan het eten ligt, omdat dat ongezond is. Hier ben ik niet helemaal mee eens.

Ik denk dat hoe gezond een volk van een land is afhankelijk van de mogelijkheden en de toekomst perspectief van een gemiddeld persoon. Wanneer je zelfs met 2 of 3 hogeschool diploma’s niet aan fatsoenlijk werk komt dan zal je jezelf en de hoop verliezen dat het nut heeft om nog überhaupt iets te proberen. Dan blijft alleen maar de goedkope drank over als pijnstiller en zal je alles eten wat je kunt grijpen. Proosten met Palinka om je zorgen te laten verdampen is dat je enige optie.

Maar wat heb je dan nodig om zo optimaal en lang mogelijk van het leven te genieten?

  1. Goede genen, dus ouders, grootouders, die zelf ook een hoge leeftijd hebben bereikt.
  2. Gezonde leefgewoonten: de hoeveelheid en de kwaliteit wat je eet en drinkt en de tijd die tussen twee maaltijden zitten.
  3. Verslavingen voorkomen, zoals alcohol, tabak en drugs vermijden.
  4. Regelmatig bewegen is goed voor lichaam en geest.
  5. Stress goed kunnen hanteren is een belangrijke factor van overleven. Iedereen kan de mate van de stress anders ervaren in een gelijke situatie.
  6. Sociale verbondenheid zorgt ervoor dat je het redt in de maatschappij. Het geeft kracht en plezier, verleent hulp in crisis situaties. Het houdt je in leven.
  7. Een doel hebben in het leven en vooral dat doen waar je passie ligt en waar je goed in bent. De juiste mindset ontwikkelen is cruciaal om door te gaan en resultaten boeken. Want succes siert de mens!
  8. Jezelf kunnen en mogen beschermen tegen ongezonde en gevaarlijke situaties, of dit vermijden.

Porkolt

Dol op diversiteit

Ben je ook dol op diversiteit in de keuken? Ik kook elke dag voor mijn gezin en soms is het best lastig om te verzinnen wat ik op de tafel moet zetten. Ik kook graag Nederlands want het is gezond, makkelijk en zo gedaan. Een stamppot of gehaktbal met bloemkool en aardappels vormen en goed en stevig maaltijd maar ten duur is het ook erg fantasiearm. Dan pak ik wat Aziatisch bij de supermarkt wat ik heel lekker vindt maar voor mij zijn sommige gerechten te pittig of juist te zoet met te veel van dat saus.

Dit is dan de keerpunt dat ik verlang naar een lekker Hongaars soepje of goulash. Niet in de smaak die in Nederland bekend is want dat lust ik niet. Ik zou niet weten wie het heeft verzonnen om bekende Hongaarse gerechten zo te verprutsen. Dit zou niemand in Hongarije nog binnen kunnen werken. Nog niet eens herkennen dat dit product geassocieerd kan zijn met dit land. Wat ik bedoel is Pörkölt nokedlival  of de oorspronkelijke Gulyás leves.

In ieder geval is traditioneel Hongaars eten betekend altijd vers bereide eten met zo vers mogelijk ingrediënten. Niets uit een blik , pot of zak. Het vergt wat meer tijd om zo maaltijd te bereiden, daarom doe ik dit niet elke dag. Maar op dagen wanneer ik verlang naar een milde, goed gekookte gerecht zonder al die smaakversterkers, houdbaarheid middelen en E nummers, dan pak ik een recept uit mijn oorspronkelijke land: Hongarije!

De gezonde Hongaarse keuken met groenten

Hongarije valt vooral in landbouw en tuinbouw sector maar daarnaast is er ook steeds meer ruimte voor industrie. Er worden vele soorten groentes en fruit verbouwd en gegeten. Zelfs gele sperziebonen, zuring, kastanje (subtropische plant), witte pompoen, peterselie wortel… etc., die in Nederland niet of nauwelijks worden gebruikt. Ook de bekende Hongaarse paprika mag hier niet onderbreken. Vanwege de klimaat en de manier van telen en oogsten, hebben groente en fruit veel meer smaak dan wat wij in Nederland gewend zijn.

Hongarije is heel rijk aan smaakvolle gerechten, maar helaas moet ik zeggen dat in de laatste 10-20 jaar brengt West-Europa steeds meer verandering eraan. Hier moet ook alles steeds sneller en goedkoper en dat doet de kwaliteit zeker verminderen. Zelfs worden dure producten zoals walnoot vervangen door goedkope toevoegingen in de typische Diós kalács of Beigli.

Een goed een gezonde Hongaarse variant op Ratatouille is de Lecsó. Gemaakt van Hongaarse paprika en tomaat met stukjes Hongaarse worst. Geloof mij dat dit duizend maal beter is voor je dan patat met frikandel of een stuk pizza!

Hongaarse soep: boordevol groente!

KoolrabiIn Hongarije wordt er dagelijks soep gegeten.  Soep is de eerste gerecht van de middagmaaltijd, die meestal wordt vervolgd door een tweede gerecht, als hoofdmaaltijd en een toetje. Maar door de drukte van het leven zijn de doordeweekse gerechten wat eenvoudiger geserveerd of blijft de dessert achterwege.

Als er een dikke maaltijdsoep op de menu staat dan is dat ook gelijk de hoofdgerecht. Er zijn vele soorten maaltijdsoeppen bekend die heten: fözelék. Een fözelék wordt met vlees of vleesvervangers gegeten. Mijn favoriete maaltijdsoep is de Finom Fözelék, die bij een letterlijke vertaling: Lekkere Dikke Soep betekend. En dat is het ook precies! Zo lekker en nog gezond ook.

Hier volgt het recept! Als je zin hebt kan je gelijk aan de slag en zal je verast zijn door de nieuwe smaken. Krijg je de smaak te pakken en wil je meer Hongaarse smaken proeven? Bestel dan het Hongaarse Kookboek.

Finom Fözelék

Ingrediënten:

  1. 400 gram doperwten, vers of diepvries
  2. 300 gram peentjes in kleine blokjes
  3. 300 gram koolrabi ook in kleine blokjes
  4. 1 eetlepel fijngehakte peterselie
  5. 2 eetlepel olie
  6. 300 ml water
  7. 1 klein theelepel zout
  8. 2 lepel suiker
  9. peper
  10. Voor de beschamel saus 80 gram boter of olie, 5 eetlepel meel en 400ml melk.

Bereiden:

Laat in en groetere soeppan de 2 eetlepels olie heet worden. Doe de stukken groente erbij en onder deksel 5 minuten sudder het op een laag pitje. Een keertje mag je dit even doorroeren. De olie zal met deze manier een mooi oranje kleur krijgen van de wortels. Doe dan het water en zout erbij en laat de groenten onder de deksel zacht worden, in ongeveer 5-8 minuten.

In de tijd dat de groente zacht gaat worden, kan je de beschamel saus maken. In een kleine pan laat de boter smelten en strooi de meel gelijkmatig erin. Zet de vuur laag en roer dit snel door dat het niet verbrandt. Het hoort een beetje schuimig te worden. Voordat die mengsel een oranje kleur begint te krijgen, doen we de koude melk erin en moeten we dit goed doorroeren dat er geen klonten ontstaan. Het hoort een mooie gladde textuur te hebben van een vla.

Helaas gebeurd ook weleens dat de saus klonterig wordt en dit krijg je niet meer glad. In dit geval gooi ik die nog eens door de zeef voordat ik deze toevoeg aan de gare groente mengsel. Breng dit weer aan de kook zet de vuur laag en laat het met peper, zout en peterselie paar minuten zachtjes koken. Zou de soep te dik worden dan kan je extra melk of water toevoegen.

Laat de soep af en toe roerend afkoelen tot 50-60 graden anders zal de bovenkant een harde laag vormen waardoor de soep minder glad en mooi eruit ziet. Je kunt deze gerecht serveren met spiegeleitjes of gehaktbrood. Eetsmakelijk!

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *