Gezonde tussendoortjes, hoe dan en wat is gezond?

Gezonde tussendoortjesGezonde tussendoortjes willen we allemaal wel, maar hoe dan? En hoe hou je het toch ook lekker en eenvoudig? Met de huidige focus op gezonder eten, meer biologisch, minder suiker, minder vlees en dergelijke, is het erg belangrijk om naar gezonde alternatieven te zoeken. En die zijn er zeker.

Er zijn namelijk voldoende mogelijkheden om lekker te blijven snacken, maar op een gezonde manier. Zodat je ondersteund wordt in bijvoorbeeld afvallen, fit worden / blijven en gewoon lekker in je vel zitten.

Zijn tussendoortjes wel nodig?

Vanuit je lichaam gezien zijn tussendoortjes in principe niet nodig. Ze zorgen er met name voor dat je spijsvertering bijna continu aan het werk is, en weinig tot rust kan komen. Daarnaast stimuleren tussendoortjes niet direct de vetverbranding. Je lichaam is met name druk met het verwerken van de gezonden en ongezonde suikers.

Beter is het, om niet tussen de maaltijden door naar tussendoortjes te grijpen, maar te zorgen dat je voldoende energie binnenkrijgt van je maaltijden. Heb je toch tussen de maaltijden door behoefte aan wat extra’s, kies dan bewust voor gezonde tussendoortjes.

Ongezonde tussendoortjes zijn er in overvloed

Mensen vergissen zich vaak in hoe gezond veel standaard tussendoortjes zijn. Bijvoorbeeld in ontbijtkoek of mueslirepen, wat mensen vaak nemen als zogenaamd gezond tussendoortje, zitten heel veel verborgen suikers. Zelfs in rijstewafels kunnen toegevoegde suikers zitten, wat niet altijd even helder uit de ingrediënten lijst te halen valt.

Ook veel producten waar fruit in verwerkt is, zoals vruchtensappen en yoghurt met fruit, zitten boordevol suikers. Terwijl je denkt, dankzij de toevoeging van fruit voor een gezondere variant te kiezen.

Wat zijn de gevolgen?

Alle verborgen suikers en andere ongezonde toevoegingen zijn niet goed voor de gezondheid. De te grote suikerinname leidt tot veel gezondheidsproblemen. Dit zijn onder andere obesitas, diabetes type 2, hart- en vaatziekten, tandbederf en zelfs sommige vormen van kanker.

Tijd dus voor een verandering! Er zijn genoeg gezonde varianten voor met name de tussendoortjes, zonder dat je dagelijks op een handje wortels zit te kauwen. Wees creatief in het combineren van gezonden ingrediënten. Zoek de variatie in verschillende typen producten, van bijvoorbeeld rauwe groenten tot gegrilde boontjes, van noten tot gedroogd fruit.

Gezonde tussendoortjes: Groente

Gelukkig zijn er tegenwoordig overal gezonde tussendoortjes te vinden, en komen er steeds meer varianten bij. Waar je vroeger met name op een wortel kon knagen, zijn er nu steeds meer kleine versies van groenten. Makkelijk om mee te nemen en nog steeds boordevol vitaminen.

Denk bijvoorbeeld maar aan de zogenaamde snoepgroenten: het begon met kleine tomaatjes, toen kleine komkommertjes, en nu ook kleine paprika’s. Ook het ouderwetse radijsje krijgt op deze manier een opleving.

Nog een aanvulling bij de groenten: je kunt tegenwoordig ook diverse boontjes als hartige snack gebruiken. Bijvoorbeeld edamame sojaboontjes, met een wat zoutige smaak, of geroosterde kikkererwten, die je kan roosteren met wat kruiden naar je eigen smaak. Dit zijn gezonde alternatieven voor borrelnootjes, en geeft je toch de mogelijkheid om wat te snacken bij de film of zo.

Ook popcorn is een optie, maar voeg dan zo min mogelijk suiker toe. Zelf mais poppen is het best, dan voeg je een klein beetje zout of andere smaak toe, en zijn ze heerlijk warm en vers.

Wat ook altijd een goede, en lekkere, optie is, om zelf je eigen soep te maken en die als tussendoortje te nuttigen. Je kan je hier helemaal mee uitleven, want je kan zoveel groenten aan je soep toevoegen, als je maar wilt. Wat kruiden erbij, eventueel de staafmixer er door, en klaar.

Een kom soep warmt je ook nog eens lekker op. Ideaal voor de koude wintermaanden, en geeft je snel een verzadigd gevoel.

Groente

Gezonde tussendoortjes: Fruit

Ook fruit is in steeds meer variaties te vinden. Naast de appel en de banaan, zijn er nu ook overal blauwe bessen, bramen en soortgelijke vitaminebommetjes te vinden. Kiwi en mango zijn bijvoorbeeld ook heerlijk, gezond en een fijne afwisseling.

Hou je zo veel mogelijk aan fruit uit het seizoen. In principe is al het fruit gezond, er zitten wel van nature aanwezige fruitsuikers in, maar dit zijn suikers die je lichaam prima kan gebruiken en omzetten in energie.

Je kan ook heerlijke smoothies maken van vers fruit, of kant-en-klaar kopen. Let in dat geval wel op de versheid van de ingrediënten; bij sommige kant-en-klare smoothies zijn sappen uit fruitconcentraat toegevoegd, welke wel vaak vol met suikers zitten. Zo vers mogelijk is het best.

Ook gedroogd fruit als vijgen, dadels, gedroogde abrikozen zitten vol vitamines en mineralen. Ze zijn zo als snack te eten, maar ook prima te verwerken in salades, maar ook in zelfgemaakte muffins of mueslirepen.

Gezonde tussendoortjes: Noten

Ook noten zijn erg gezond, mits in ongebrande, ongezouten variant en dan alsnog met mate, omdat noten veel gezonde vetten, en dus ook calorieën, bevatten. De gezonde vetten heeft je lichaam nodig, maar dus niet te veel, een handje noten per dag is al genoeg.

Denk bijvoorbeeld aan amandelen, walnoten, hazelnoten, cashewnoten, pistachenoten of de wat duurdere macadamianoten. Pinda’s zijn peulvruchten, geen noten, en bevatten meer vetten dan de ‘echte’ noten, dus die zijn minder gezond.

Gezonde tussendoortjes: ‘Superfoods’

Superfoods zijn ook helemaal hip tegenwoordig. Vruchten als gojibessen, moerbeien of inca bessen, of zaden als chiazaad of lijnzaad, zijn allang geen onbekenden meer. Deze zijn niet zo goed puur te eten, maar wel heerlijk in bijvoorbeeld een bakje plantaardige zuivel (zoals soja-yoghurt), of toegevoegd aan een salade.

Ook kan je heel eenvoudig zelf mueslirepen maken met superfoods, zaden en pitten (zonnebloempitten, pompoenpitten), met een basis van havermout bijvoorbeeld.

Pure chocola is ook steeds ‘donkerder’ verkrijgbaar. Dankzij de van nature aanwezige vezels en magnesium is pure chocola een sterke anti-oxidant.

Kies wel echt voor een zo hoog mogelijk gehalte aan pure chocola, anders zijn er vaak weer meer suikers aan toegevoegd. Er is zelfs chocola verkrijgbaar met een percentage van 99% puur. De smaak hiervan is wellicht even wennen.

Vlees of vis als tussendoortje?

Vis als tussendoortjeBiologisch vlees als kip, kalkoen, schouderham of rosbief is ook heel mager en kan prima als gezond tussendoortje. Goed te combineren met de eveneens gezonde augurk (maar kijk wel op de verpakking, bij augurken is soms ook suiker toegevoegd, hoeveel hangt af van het merk).

Ook makreel, zalm of andere vissoorten bevatten veel vitamines en kunnen, in kleine hoeveelheden, prima als tussendoortje.

Er zijn dus oneindig veel mogelijkheden om op een gezonde manier te snacken. Vol variatie, vol vitamines, en toch eenvoudig verkrijgbaar en klaar te maken. Dus leef je uit en snack bewust!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *