Hoe houd je cholesterol laag zonder medicatie?

Hoe houd je cholesterol laag zonder medicatie? En waarom zou je dit ook alweer willen doen?

Hoe houd je cholesterol laag zonder medicatieCholesterol heeft een slechte naam en wordt kwaad aangewezen voor fataal en dodelijke ziektes zoals hart en vaat ziektes. Als je te veel cholesterol in je bloed hebt dan gaat die in de aderen zitten en de bloedcirculatie verhinderen. Het is dus cruciaal om hier aandacht aan schenken.

Maar wat niet iedereen weet is dat cholesterol is niet alleen maar slecht. Je hebt ook cholesterol nodig om te bestaan. Gelukkig met een natuurlijke manier en met bepaalde voedingsstoffen kan je je hoge cholesterolgehalte verlagen zonder de bijwerkingen van medicatie.

Hier kan je beter aan beginnen voordat je cholesterol niet gevaarlijk hoog wordt dat je van de huisarts cholesterolverlagende medicijnen, statines moet gebruiken.

Wat is cholesterol?

Cholesterol heeft een slechte naam en worden er ernstige ziekten mee in verband gebracht, zoals hartfalen. Maar cholesterol is ook nodig voor alle cellen van ons lichaam. Zonder dit wasachtige substantie zouden wij niet een kunnen bestaan.

Cholesterol speelt een belangrijke rol in het vormen en onderhouden van celmembranen, hormonen en galzuren. Verder zouden je geheugen en allerlei neurologische functies niet goed werken zonder cholesterol of niet eens kunnen ontstaan. Zelfs vitamine D zou je lichaam niet kunnen aanmaken zonder cholesterol.

Wat je misschien niet wist is dat cholesterol de fundamentele bouwsteen voor de geslachtshormonen. Dus als er geen cholesterol zou zijn dan zouden wij niet eens ontstaan. Want zonder cholesterol zijn er geen geslachtshormonen en dus ook geen seks.

Omdat zonder cholesterol het leven niet eens mogelijk zou zijn, maakt ons lichaam zelf dit levensbelangrijke stof aan om niet volledig afhankelijk moeten zijn van de omstandigheden buitenaf. Dit zijn ongeveer 75% van de nodige cholesterol die geproduceerd is door je lever. Allen een klein gedeelte moet je met voeding aanvullen.

Goede en slechte cholesterol

Als je je cholesterol laat nakijken bij de huisarts krijg je twee verschillende waardes toegereikt. De redenen dat er niet een getal wordt genoemd is dat we verschil maken tussen goede en slechte cholesterol.

De HDL of High Density Lipoproteïne , is de zogenaamde goede cholesterol. Dit soort cholesterol helpt om de slagaders schoon te houden van de slechte cholesterol. Met behulp van HDL kunnen we hart en vaatziektes voorkomen.

De boeman is in feite de LDL oftewel Low Density Lipoproteïne, die problemen veroorzaakt bij de slagaders. LDL is te vinden in je bloedbaan en kan zich ophopen in de slagaders met het gevolg van minder flexibele aders. In het ergste geval wordt de doorgang steeds smaller totdat een stolsel ontstaat.

Het is een bekende feit dat te veel granen en suikers eten zal de slechte cholesterol doen stijgen. Ook te weinig bewegen, roken, alcohol drinken en overgewicht vormen en grote risico om hart en vaatziektes te krijgen.

vis

Hoe houd je cholesterol laag zonder medicatie?

De meeste artsen zijn ermee eens dat de bijwerkingen van medicijnen zijn soms erger dan de kwaal zelf. Je kan maar beter de problemen voor zijn en liever een natuurlijke oplossing zoeken. De volgende voedingsmiddelen zorgen ervoor dat je je cholesterol beter in balans krijgt.

  1. Omega 3 vetzuren
  2. Havermout
  3. Sinasappels en grapefruits
  4. Avocado
  5. Tomaten

Omega 3, 6 en 9 vetzuren

Iedereen weet inmiddels dat vis een gezondere vervanging is van vlees en bevat veel gezonde vetten. Omega 3 vetzuren heb je nodig voor een goede werking van je hersenen en ogen. Deze vetten zijn in staat om de LDL cholesterol in je lichaam te verlagen. Vooral de meest vette vissoorten, zoals makreel, paling, haring en zalm zitten vol met de goede omega 3 vetzuren. Om voldoende omega 3 binnen te krijgen moet je 2 keer per week vis eten.

Je kunt ook voedingssupplementen innemen om meer omega 3 binnen te krijgen. Soms zijn deze gecombineerd met de twee andere vetzuren, namelijk 6 en 9. Het is niet altijd nodig om de andere vetzuren aan te vullen. Zelfs je kunt er ook te veel aan hebben wat ook niet de bedoeling is.

Omega 6 vetzuren zijn meervoudig onverzadigde vetzuren waarvan de linonzuur is wat het lichaam niet zelf kan aanmaken. Dit is belangrijk voor de gezondheid, want het remt de ontstekingen en verlaagt de cholesterol. Omega 6 zit in vele producten waarvan we in het algemeen te veel consumeren. Dit zijn pinda’s, zonnebloemolie, maïsolie, palmolie, bewerkte voeding, snoep en koekjes. De kans is dus meestal klein dat er hier een tekort ontstaat.

De omega 9 vetzuren kunnen door het lichaam zelf aangemaakt worden. Deze vetzuren vinden we in plantaardige voeding terug. Veel plantaardige oliesoorten bevatten omega 9, zoals olijfolie, pindaolie, rijstolie…etc. Deze vetzuren zijn ook cholesterolverlagend.

De gezonde verhouding tussen deze vetten is moeilijk te bepalen. Namelijk als je je focust op de inname van omega 3 uit voeding, zal je ook andere vetten binnen krijgen. Probeer in ieder geval de inname van omeg 6 vetzuren beperken. Je kunt de nodige koolhydraten beter uit groente halen dan van bewerkte voeding. Want in bewerkte voeding zitten er veel van slechte kwaliteit omega 6 vetzuren.

Let op! Overmatige inname van omega 3 heeft een slechte invloed op de immuunsysteem. Verder kan de controle verminderen bij diabetici en bij mensen die al in de risicogroep van hartfalen horen.

Havermout

Havermout is een gezonde variant van de graansoorten, dus is deze ook rijk aan koolhydraten. De voordeel van havermout is dat die niet bewerkt als de meeste andere granen. Er zitten ook minder suikers in en de koolhydraten verteren langzaam wat zorgt voor een lange tijd verzadigde gevoel.

Hij bevat veel oplosbare vezels die in de darmen kleverig wordt en  cholesterol kan absorberen. Hierdoor wordt de LDL niveau verlaagd omdat er minder van de slechte cholesterol in je bloed terecht komt.

De andere gunstige gevolg is dat de ontlasting wordt verzacht, dus het helpt tegen verstopping. Door dat cholesterol zich hecht aan vezels in de darmen, wordt snel een eenvoudig uit het lichaam verwijdert in plaats van dat ze zich in de aderen kunnen ophopen.

Havermout heeft veel voordelenen, bevat eiwitten, veel goede vezels en heel veel gezonde voedingstoffen. Daardoor past die ook makkelijk in een dieet van afvallen en gezond eten.

sinasappel

Sinasappel en grapefruit

Sinasappel en grapefruit behoren tot dezelfde familie, die citrusvruchten zijn genoemd. Ze zitten allebei bomvol met vitamines waardoor ze een gunstige effect hebben op het lichaam. Van verkoudheid, astma, hartinfarct, diabetes tot nierstenen en kanker kennen we de goede werking van deze vruchten waar we baat bij hebben.

Grapefruit bevat pectine die cholesterolverlagend is helpt aderverkalking te voorkomen. Dit is een antioxidant die tegengaat dat bloedklonten kunnen ontstaan. Door sinasappels eten verlaag je ook nog eens de suikergehalte van je bloed.

Bij medicijngebruik moet je voorzichtig zijn omdat overmatige sinasappel en grapefruit eten kan invloed hebben op sommige medicijnen!

Avocado

Avocado’s bevatten veel onverzadigde vetten, die de slechte cholesterol kunnen verlagen.  Bovendien zitten avocado’s vol met mineralen, vitaminen, antioxidanten en goede voedingsstoffen. Dagelijks een avocado eten is dus goed voor je gezondheid. Maar omdat er veel calorieën in zitten moet je niet gaan overdrijven.

Tomaten

Tomaten bevatten het stofje lycopeen, die beschermt niet alleen tegen de UV straling van de zon maar ook tegen cholesterol en hoge bloeddruk. Lycopeen is een krachtige antioxidant maar tomaten bevatten meerdere soorten antioxidanten, vitamine A en C, die heel goed zijn voor onze gezondheid. Antioxidanten zijn vooral heel erg nuttig als het over herstellen van DNA schade gaat.

Met tomaten kan je ook makkelijker afvallen en op gewicht blijven. Van tomaten kan je ook veel eten zonder dat je hier nadelige gevolgen zal hebben. Combineer tomaten in verschillende gerechten, zoals salades, soepen en sausen. Door tomaten koken met wortels en de aanwezigheid van vetten wordt de opname van lycopeneen bevordert.

Wil je je fit voelen en gezond eten? Bestel dan het turbo receptenboek voor snelle en eiwitrijke recepten:

banner Fitchef

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *