Jojo effect: wat is het en kan het kwaad?

jojo effectJojo effect, wat is dat nou eigenlijk? En, belangrijker nog, hoe kan je het voorkomen? Iedereen die regelmatig bezig is met afvallen, heeft wel gehoord van het jojo-effect. Of heeft er zelf mee te maken gehad.

Niets is frustrerender dan, na een periode van afzien met een intensief dieet, dat je na een aantal weken toch ineens weer terug bent op je oude gewicht van voor het dieet. En dat na alle moeite die je hebt gedaan om de kilo’s kwijt te raken! Herkenbaar? Vast! Maar nu het goede nieuws: je kunt er iets aan doen!

Is jojo effect meer dan alleen maar frustratie?

Nog los van de frustraties die gepaard gaan met het jojo-effect, het is ook slecht voor je gezondheid. Doordat je middels een intensief dieet vaak van de een op andere dag niet meer voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt, gaat je lichaam anders reageren.

Er worden dan juist vetreserves aangemaakt, omdat je lichaam het tekort aan voedingsstoffen denkt te moeten compenseren. En ook al verlies je dan wel de nodige kilo’s, dit zijn met name kilo’s aan vocht en spiermassa. Niet de vetmassa die je zo graag kwijt wilt.

Daarnaast krijg je een tekort aan belangrijke voedingsstoffen, wat kan resulteren in vermoeidheid, hoofdpijn en andere kwalen.

Je lichaam went aan te weinig voedingstoffen

Daarom kan je lichaam, als je na een intensief dieet plotseling weer normaal gaat eten, niet ineens weer omschakelen en het te veel aan voedingsstoffen goed verwerken. Je lichaam is nog steeds in de overtuiging dat het vetreserves moet opslaan. Wat dus tegengesteld werkt en waardoor je dus sneller aankomt.

Dit geeft je ook vaak zo’n psychische domper, dat je je er wellicht eerder bij neerlegt en het lijnen überhaupt maar overboord gooit. De kans op obesitas ligt dan op de loer, inclusief bijbehorende verhoogde risico’s op hart- en vaatziekten. Op een geleidelijke manier afvallen, met een gezonde levensstijl en een nieuw voedingspatroon, helpt je echt met afvallen en je streefgewicht ook daadwerkelijk te behouden.

Jojo effect en een gezonde levensstijl

Hoewel het natuurlijk geweldig klinkt om in slechts een paar weken tijd een aantal kilo’s te verliezen, is het veel beter om afvallen op een goede, gestructureerde manier aan te pakken. Bij het drastisch veranderen van je levensstijl ligt het jojo effect weer op de loer.

Terwijl je met kleine aanpassingen en meer aandacht voor je voeding, wel iets langzamer afvalt, maar wel eenvoudiger op gewicht kunt blijven. Afvallen is namelijk meer dan alleen maar stoppen met snoepen en snacken. Als je op een goede manier wilt afvallen, zul je patronen moeten herkennen, doorbreken en vervangen door goede, nieuwe patronen.

Stel je verwachtingen over afvallen bij

Bij afvallen speelt je mindset een heel belangrijke rol. Probeer in je hoofd een realistische verwachting te hebben van het afvallen. In plaats van dat je denkt: ik wil in een maand tijd 15 kilo afvallen, kan je beter denken: ik wil op de langere termijn een gezondere levensstijl krijgen en beter in mijn vel zitten.

Te hoge verwachtingen zijn moeilijk waar te maken, en geven vaak alleen maar frustratie als het niet snel genoeg gaat, als je een week wat minder goed bezig bent, of als je een tijdje stil staat in het gewicht verliezen. Toch is het heel normaal dat dit gaat gebeuren.

jojo spel

Ook je boodschappenlijst bijstellen

Het is heel menselijk om af en toe toch naar die zak chips te graaien, of even langs de snackbar te rijden. En dat moet ook kunnen, als je maar je lange termijn doel in het oog houdt. Zorg structureel voor meer gezonde voeding in huis, voldoende groente en fruit, en let ook op gezonde tussendoortjes.

Er is van alles mogelijk om toch lekker te kunnen snacken, zonder dat het ongezond is. Denk hierbij aan snoepgroenten als kleine tomaatjes, komkommertjes, paprika’s of radijsjes. Of een handje ongebrande nootjes. Fruit is ook altijd goed, of maak een heerlijke groentesoep voor de momenten tussen de maaltijden door dat je trek hebt.

Wees bewust van wat je binnenkrijgt

Kennis is macht, stelt een oud gezegde. Ook op het gebied van gezond eten is dit van toepassing. Weet wat je eet, kijk goed naar de ingrediënten, want er zijn zo vaak suikers verwerkt in producten, ook waar je het niet verwacht, dat je onbewust vaak meer suikers binnenkrijgt dan je zou willen. Daarom ligt het jojo effect ook op de loer, als je na een intensief dieet weer naar de oude vertrouwde producten grijpt.

Ogenschijnlijk gezonde producten als ontbijtkoek, ontbijtgranen, mueslirepen, maar ook vruchtensap of zelfs houdbare vleeswaren kunnen boordevol suikers zitten. Zorg dat je de zogenaamde verborgen suikers kunt herkennen, en bestudeer de ingrediënten van je dagelijkse boodschappen eens kritisch. Je zult schrikken van de hoeveelheid suikers.

De betere alternatieven:

Met name onbewerkte producten en zoveel mogelijke verse producten bevatten de meeste van nature aanwezige vitamines en mineralen. Bijvoorbeeld een handje noten, ongebrand en ongezouten, of biologische vleeswaren, vers fruit, verse smoothies, snoepgroenten en dergelijke zijn gezonde tussendoortjes.

Ook kan je heel veel dingen zelf maken, zoals suikervrij ontbijtkoek, of gezonde mueslirepen, op basis van havermout, met gezonde pitten en zaden als lijnzaad, chiazaad of pompoenpitten. Er zijn tal van gezonde recepten online te vinden.

Voorkom het jojo effect door meer te bewegen

Naast gezond eten is het ook belangrijk om meer te gaan bewegen. Doe dit wel op een manier die bij je past. Als je niet zo sportief aangelegd bent, ga jezelf dan niet dwingen om drie dagen per week in de sportschool jezelf te laten afbeulen door een personal trainer.

Maar probeer beweging in je dagelijkse routine in te passen. Loop bijvoorbeeld eens naar de supermarkt of de natuurwinkel, pak de fiets als je de stad in moet, maak eens een lunchwandelingetje als onderbreking van je werkdag. Je zult zien dat je veel energie krijgt van het vaker buiten zijn, en dat het bewegen je steeds makkelijker af gaat.

Organiseer je omgeving

Afvallen kan je niet alleen! Het is belangrijk dat de mensen in je directe omgeving je hierbij steunen. Als jij keurig je boodschappen doet met een focus op gezonde producten, en je huisgenoten halen alsnog bergen chips, snoepjes en koekjes in huis, dan zijn de verleidingen wel erg groot en wordt het je onnodig moeilijk gemaakt.

Voorkom het jojo effect en probeer iedereen mee te krijgen in het nieuwe, gezondere voedings- en leefpatroon, niet alleen voor jou, maar ook voor hun eigen gezondheid!

Nooit meer jojoën met de Afslank Receptenbijbel!

Zalm gerechtStel dat je nooit meer hoeft af te vallen en honger te lijden. Dat je gewicht stabiel blijft en je hoeft geen extreme diëten meer te volgen om tijdelijk paar kilo’s lichter te wegen. Als je al een overwinterde afvaller bent dan klinkt dit misschien ongeloofwaardig in je oren, maar dat is het zeker niet.

Met het receptenboek Afslank Receptenbijbel kun je op een gezonde manier de overtollige kilo’s kwijtraken, zonder dat je je moet verhongeren. Dit receptenboek bevat meer dan 100 recepten voor heerlijke en makkelijk te bereiden gerechten met vis, kip en groenten.

Maar er zijn ook vele vegetarische gerechten, salades, desserts, sauzen en dressings, die je met een handomdraai klaar kunt spelen. Want je kunt ook zoetigheid en vetten nuttigen terwijl je afvalt!

Met deze gerechten ga je geleidelijk vet verliezen. Dit is dus geen crashdieet waardoor je lichaam de vetreserves spaart en niet verbruikt. Met deze vernieuwde aanpak ga je lang volhouden en niet meer jojoën. Heb je interesse? Bekijk hier de beste manier om af te vallen en je ideale gewicht vast te kunnen houden:

banner

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *