Stop met diëten en luister naar je lichaam bij afvallen!

luister naar je lichaam bij afvallenWaarom moet je luisteren naar je lichaam bij afvallen? En waarom kom je niet aan als je leert om naar je lichaamssignalen te luisteren? De antwoord is eigenlijk veel te simpel om serieus te nemen.

Toen we baby’s waren, voelden we honger, huilden en werden we gevoed. We aten alleen als reactie op de hongersignalen van onze lichamen. We stopten ook automatisch met eten toen ons lichaam genoeg voedsel had om aan zijn fysieke behoeften te voldoen.

Onze lichamen zijn geweldig. Ze weten eigenlijk precies hoeveel voedsel we nodig hebben. Dat is waarom, als we goed luisteren, ons lichaam ons zal vertellen wanneer we moeten gaan eten en wanneer we moeten stoppen.

Waar zit het probleem bij mensen met overgewicht? 

Het probleem is dat de meeste mensen, en vrijwel iedereen met overgewicht, al eeuwen geleden zijn gestopt met het luisteren naar de signalen van hun lichaam. Ze eten op voorgeschreven tijden en blijven eten totdat hun bord leeg is, zelfs als hun lichaam slechts de helft van dat voedsel nodig heeft.

Ook eten ze omdat ze een winkel binnenlopen voor een kop koffie en die chocola-croissants lijken gewoon te mooi om te laten liggen. Ze eten omdat er gratis eten verkrijgbaar is bij een winkel, feest, receptie, noem maar op.

Hoe je verlangen naar eten controleren? 

Het is belangrijk dat mensen met overgewicht leren begrijpen waarom ze teveel eten en hoe ze het verlangen om te eten kunnen elimineren. Veel mensen die willen afvallen die iets kiezen om te eten maar eigenlijk geen honger hebben, eten in plaats van koekjes, chips en chocola, noten, kaas, crackers of appels. Deze mensen kiezen dus voor gezonde opties.

Het probleem is dat dit onze voeding kan verbeteren en de gewichtstoename kan vertragen, maar het zal de meeste mensen niet helpen om af te vallen. Dit komt omdat als we eten wanneer we eten en geen honger hebben, ons lichaam het voedsel niet nodig heeft.

Het heeft de cupcake niet nodig, maar het heeft ook geen wortelstokken en hummus nodig. Misschien als je een paar uur wacht en een hongergevoel voelt, je lichaam dat voedsel meteen aan het werk zal zetten. Maar niet als je geen honger hebt.

Verlangen naar eten

9 manieren om te leren luisteren naar je lichaam!

Veel mensen hebben fundamenteel geen voeling met hun lichaam. Hun gedachten en hun handelen spreken verschillende talen.

Het allereerste dat je moet doen als je een verandering in je dieet probeert aan te brengen, is de kloof tussen je hoofd en alles daaronder te overbruggen. Als je leert naar je lichaam te luisteren, kunnen we je beloven dat je eetgewoonten zullen verbeteren. We geven je 9 tips om je te helpen maar alsnog moet je zelf de keuze maken, die bij je past.

1. Knip het snoer door tussen de klok en je koelkast

Eet niet tenzij je echt hongerig bent. We vallen te gemakkelijk in onze routines van ontbijt, lunch en diner. Als volledig functionerende volwassenen laat niemand je naar de tafel komen en je bord leegmaken. Eet wanneer je honger hebt, niet wanneer je denkt dat het moet.

Als je de hele dag zes kleine maaltijden wilt hebben in plaats van de gebruikelijke drie grote, ga je gang.

2. Van de ene uiterste naar de andere uiterste

Het andere probleem is om jezelf helemaal laten uithongeren. Als je de hele dag niet eet ben je ook niet goed bezig want na een lange en stressvolle dag verlang je ongeremd naar voedsel. Je wilt eten en er is geen grens meer die je tegenhoud. Je kunt eten voor 3 en dat doe je ook.

Zo stop je onderweg naar huis bij de Mac en zit je s’avonds op de bank om de koelkast leeg te eten. Je hebt jezelf zo lang tegenhouden dat je nu de controle volledig kwijt bent.

Het is een kwestie van zelfkennis om erachter te komen waar je behoefte aan hebt. Sommige mensen kunnen prima de 3 vaste maaltijden nuttigen in een dag en geen maaltijden overslaan maar andere kunnen beter op hun hongergevoel letten.

3. Snack, maar maak het gezond

Als je honger hebt, eet. Maar gooi alles weg wat zichzelf ‘snackvoedsel’ noemt, zoals de chips, de pretzels en de overbevolkte, suikerrijke lege koolhydraten. Koop fruit, groenten, volkoren crackers, hummus, baba ghanoush en olijven. Eet wanneer je er zin in hebt, maar eet slim.

4. Stop als je geen honger meer hebt

Ken je dat gevoel dat je hebt als je wacht op je collega om haar spullen klaar te maken zodat je samen kunt gaan lunchen? Je hebt honger en je hebt moeite om je te concentreren. Het enige waaraan je kunt denken is eten.

Eet totdat dat gevoel weggaat en stop dan. Heb je nog steeds honger? Nee? Stop dan niets in je mond. Je hoeft je tank niet helemaal te vullen. Je lichaam bewaart de extra calorieën die je inneemt als vet om later te worden verbrand.

5. Eet langzaam

Langzamer eten geeft je lichaam de tijd om te beseffen wanneer het tevreden is, in plaats van je plotseling te realiseren dat je jezelf per ongeluk hebt gevuld. Houd een goede hoeveelheid tijd tussen de gangen wanneer je uit eten gaat.

Bestel je voorgerechten en je drankjes eerst en wacht tot je je hoofdgerecht bestelt totdat de ober je borden leegmaakt.

Bestel een dessert nadat ze je borden weer leeg hebben gemaakt, om echt te beoordelen of je de ruimte hebt. Hiermee kun jij ook genieten van een lekker en ontspannen diner.

6. Denk na over wat je nodig hebt, niet wat je wilt

Laten we ons voorstellen dat je met een kater wakker wordt. Je voelt je hoofd, moe, vreselijk en uitgedroogd. Het beste voedsel om het water dat je mist, aan te vullen, is een soep en een salade.

Pak wat bouillon en met water gevulde groenten. Maar de reden dat veel restaurant niet veel soepen en salades op het menu hebben, is omdat onze hersenen het overnemen. We voelen ons al sh * t, dus we eten wat we associëren met geluk: grote, vette maaltijden.

Je kiest voor in stroop verdronken pannenkoek en zetmeelrijke wentelteefjes. Je lichaam probeert te herstellen van alle alcohol, en het allerlaatste wat het nodig heeft, is een zware maaltijd om te verwerken.

Maar we eten het omdat we ons gelukkig voelen tijdens het kauwen. Naderhand voelen we ons zelden beter.

6. Eet eerlijk en lokaal

Eet voedsel in hun natuurlijke vormen. Koop je vlees van een lokale slager in plaats van in plastic verpakt bij een supermarktketen.

De meeste steden hebben in het weekend een boerenmarkt, waar verse en seizoensgebonden groenten en fruit worden verkocht. Je zult merken dat de smaken zoveel beter zijn dan de producten uit de supermarkt die groen werden geplukt, over de wereld werden vervoerd en kunstmatig gerijpt zijn.

8. Eet waarnaar je verlangt

Iedereen is anders. Als het echt moeilijk is om vast te houden aan een bepaald eetpatroon, dan kun je stellen dat het niet goed voor je is.

Wanneer je voor vegetarisch gaat en de geur van het grillen van vlees je helemaal gek maakt, kun je aannemen dat je niet bent gebouwd om alleen op groen te leven en wat dierlijke eiwitten aan je dieet moet toevoegen. Als het natuurlijk en gemakkelijk aanvoelt, weet je dat je een goede verandering hebt aangebracht.

9. Alles met mate

Er zijn zoveel heerlijke voedingsmiddelen in de wereld. Het leven zou aanzienlijk minder leuk zijn als we onszelf nooit toestaan ​​om ervan te genieten. Het is echter belangrijk om de moderatieregel te begrijpen.

Je lichaam wil geen halve cake of een heel pak kaas verwerken, hoe lekker het ook is. Ken je dat zware, ongemakkelijke gevoel na het kerstdiner of een grote kom pasta? Dit zijn geen goede gevoelens.

Probeer kleine porties zware of erg zoete dingen te eten. Je lichaam zal je bedanken.

Het komt neer op: leer naar je lichaam luisteren

We zijn zo goed in het luisteren naar ons lichaam op andere manieren. We drinken water als we dorst hebben, gaan naar de badkamer wanneer dat nodig is en passen ons daaraan aan als we ons te warm of te koud voelen.

Maar met eten is het anders. Zoveel mensen laten gevoelens dicteren wat ze eten, in plaats van de dingen in hun mond te stoppen die hun lichaam echt nodig heeft.

Comfort voedsel

Voedsel is zoveel meer dan brandstof geworden; het heeft een culturele betekenis. We koppelen bepaalde maaltijden en geuren aan vakanties, familie en comfort.

We zijn al sinds jonge leeftijd geconditioneerd om het eten op ons bord op te eten. Verbreek die regels en luister wat je lichaam echt zegt. Je zult de verandering voelen.

Ook uit luiheid of tijdgebrek kiezen we vaak kant en klare voedsel die boordevol slechte koolhydraten bevatten.

Leer luisteren naar hongerhints

Om een ​​gezond gewicht te krijgen, moet je leren naar je lichaam te luisteren. Wanneer je eet als reactie op iets anders dan de hongerhints van je lichaam, ben je te veel aan het eten.

Je geeft je lichaam voedsel dat het niet nodig heeft. Als het lichaam de voeding niet nodig heeft voor energie, zal het het opslaan voor de toekomst. Raad maar hoe. Ja, als vet.

Kijk naar de emoties achter je eetgedrag

EmotiesHet doorbreken van onze slechte eetgewoonten en het leren van nieuwe goede dingen is hard werken. Het vereist dat we ons bewust zijn van wat we doen, zodat we de honger- en volheidssignalen van ons lichaam opmerken.

Nog moeilijker, het vereist dat we ons afvragen waarom we willen eten als we geen honger hebben. Dat betekent vaak diep in onze emoties en onze gewoonten graven en een licht op ons leven schijnen.

Om te kunnen afvallen zonder het dieet te verliezen (wat toch niet werkt), moet je leren eten volgens de verstandige signalen van je lichaam.

Alleen dan eet je de precieze hoeveelheid voedsel die nodig is om die prachtige machine van je te laten werken. Wanneer je dat doet, verlies je natuurlijk je overtollige vet en blijf je op een gezond gewicht.

Stop dus vandaag nog met het zoveelste dieet dat je uitprobeert, leer luisteren naar je lichaam en de kilo’s vliegen eraf.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *