Soepdieet voor hulp bij afvallen!

soepdieetEen soepdieet is een van de mogelijkheden om snel een aantal kilo’s kwijt te raken. In de basis, je raadt het wellicht al, gaat het er bij dit dieet om gewicht te verliezen door middel van het eten van gezonde soepen.

Nu is een soepdieet vaak een soort crashdieet, waarbij je in een week tijd een aantal kilo’s kwijt kunt raken. Wil je dit op de lange termijn ook vasthouden, dan ben je gebaat bij het aanpassen van je levensstijl, dus niet alleen tijdens die ene week, maar in het algemeen gezonder te leven en meer te bewegen.

Waarom is een gezonde levensstijl belangrijk?

Anders loop je gevaar op het bewuste jojo-effect: je valt in die ene week met het soepdieet een aantal kilo’s af. Daarna val je terug in je oude levensstijl, zonder die daadwerkelijk kritisch tegen het licht te hebben gehouden, en binnen no-time vliegen de kilo’s er weer aan, en soms nog meer.

Een soepdieet geeft je een sterke motivator om gezonder te gaan eten en af te gaan vallen, doordat je in korte tijd een aantal kilo’s kwijt raakt. Daarna zal je zelf verder moeten door je voedingspatroon aan te passen, wellicht door soep vaker op het menu te zetten.

Soepdieet, wat houdt het in?

Tijdens het soepdieet vervang je je dagelijkse lunch en avondmaaltijd door een gezonde soep. Producten als brood, alcohol, frisdranken en dieetdranken zijn niet toegestaan tijdens het soepdieet. Het is niet zo dat je alleen maar soep mag, maar je mag wel zoveel verse soep als je wilt. En je mag natuurlijk water blijven drinken, en ongezoete thee of koffie, ongezoet vruchtensap, bessensap of magere melk.

Daarnaast staat, in een periode van 7 dagen, elke dag een andere voedselgroep centraal. De ene dag mag je zoveel fruit eten als je wilt, de andere dag zijn dit groenten. De volgende dag mag je zowel fruit als groenten.

Wat is er nog meer mogelijk naast soep eten?

Op de vierde dag heeft je lichaam het vaak een beetje moeilijk door het gebrek aan koolhydraten en calorieën, dus dan wordt aangeraden om tot een maximum van 8 bananen te nuttigen (puur, of in een shake), en melk te drinken. De volgende dag staat in het teken van vlees (rundvlees of kip) of vis, met daarbij tomaat.

De zesde dag mag je ook rundvlees eten en groeten, maar geen aardappel. En de laatste dag van het dieet mag je zilvervliesrijst eten, met groenten en versgeperst vruchtensap. En elke dag natuurlijk minstens één kom soep, en voldoende water drinken.

Waarom mag je maar één week deze dieet volgen?

Het soepdieet vergt dus wel wat discipline, vanwege de strikte voorschriften ten aanzien van je dagelijkse inname. Maar je zult niet veel last hebben van een hongergevoel, omdat je te allen tijde soep mag eten/drinken. Wel is het een intensief dieet voor je lichaam, dat ineens veel minder koolhydraten binnenkrijgt dan normaliter.

Het is dan ook niet verstandig het soepdieet langer dan 7 dagen vol te houden, en daarna ook minstens een week er tussen te houden alvorens het nog een keer te doen.

soep maken voor dieet

Toegestane ingrediënten soep

Je kunt variëren met het recept voor de soep, maar ten minste zitten er groenten in als wortelen, paprika, tomaten, uien, selderij en iets van witte kool, broccoli of spruitjes. Er mag in ieder geval geen zout in zitten, en probeer ook de soepmix of bouillonblokjes met zo min mogelijk zout of vetgehalte uit te zoeken. Om de soep op smaak te brengen, mogen wel kruiden worden toegevoegd, en peper.

Voordelen soepdieet

Het grootste voordeel van het soepdieet is dat je op een relatief eenvoudige manier snel een aantal kilo’s kunt afvallen. Dit heeft met name te maken met het feit dat je aanzienlijk minder voedingsstoffen binnenkrijgt dan bij een regulier eetpatroon, waardoor de kilo’s eraf vliegen.

Ook heeft het soepdieet een aantal kenmerken van een detox kuur, omdat je extra veel vocht inneemt, waardoor gifstoffen en andere slechte stoffen eenvoudiger je lichaam verlaten. Een soepdieet heeft dus ook een licht ontgiftende werking.

Lekker snel en goedkoop!

Daarnaast gaat het om een dieet van een week, wat best goed vol te houden is. Het kost je niets extra’s, geen dure dieet producten of zo. En het vergt in principe geen weken- of maandenlange discipline, het is één week goed doorzetten, en je bent wat kilo’s lichter.

Je mag het soepdieet ook zo vaak doen als je wilt, met iedere keer een pauze van minstens een week. Wel is het handig dat je veel van soep houdt. Je kan natuurlijk wel wat variëren met ingrediënten, om het een beetje afwisselend te houden.

Nadelen soepdieet

Met het soepdieet loop je het risico op erg dunne ontlasting, omdat je meeste voeding gebaseerd is op vocht. Mocht dit gebeuren, dan kan je wat extra zemelen of muesli nemen, dan kunnen je darmen weer herstellen. Verder ligt het risico op het jojo-effect op de loer, omdat je vrij drastisch in één week tijd je voedingspatroon aanpast, waardoor je lichaam vaak van schrik vetreserves wil gaan aanmaken.

Tijdens het soepdieet verlies je dus met name vocht en spiermassa, wat ook enkele kilo’s kan zijn. Maar dit is eigenlijk niet je bedoeling: je wilt vet verliezen. Daarnaast kan je snel uitgekeken raken op elke dag soep, ook al is het maar een week. En je leert niet hoe je op gewicht kunt blijven of juist meer gewicht kunt verliezen op de langere termijn.

Het soepdieet is echt gericht op korte termijn doelstellingen. Wel kan je het blijven herhalen, maar je reguliere voedingspatroon aanpassen biedt wellicht meer mogelijkheden op de lange termijn.

Waar moet je opletten na je dieet?

Soepdieet met visAls je na het soepdieet weer in je oude patroon vervalt, is je lichaam nog niet meteen uit de modus van het aanmaken van vetreserves. Dat kan resulteren in het jojo-effect, waardoor je sneller en soms zelfs meer kilo’s aankomt dan je bent afgevallen.

Let dus goed op dat je, na het soepdieet, probeert om meteen een gezonder voedingspatroon te introduceren. Ook geldt de ongeschreven regel dat je na het soepdieet het best 24 uur kunt wachten voordat je weer alcohol nuttigt. Bouw je voeding rustig op na de dieetweek, zodat je lichaam tijd heeft om te herstellen. Zorg ook voor voldoende beweging.

Koolsoep recept

De soepdieet stamt uit de jaren 50 en oorspronkelijk werd er voor deze dieet koolsoep gemaakt. Sinds die tijd zijn er vele varianten van koolsoep gebruikt om van de vervelende kilo’s af te komen.

Ingrediënten:

  • Witte kool of andere koolsoort zoals Chinese kool
  • 2 groene paprika’s
  • 2 of 3 uien
  • 1 winterpeen of 3 wortelen
  • 3 grote vleestomaten, gepeld
  • Eventueel een beetje Maggi bouillon: zout en vetarm
  • Verse kruiden en specerijen naar smaak. Denk hier aan peterselie, kervel, knoflook, peper, curry…etc.
  • 2 eetlepels olijfolie

De bereiding van deze soep is heel simpel zeker als je met een keukenapparaat alles snel klein kunt hakken. Nadat alle ingrediënten in kleine stukken zijn gesneden doe je de knoflook en de uien in een grote soeppan met 2 eetlepels olijfolie. Bak deze totdat ze een mooie oranje kleur krijgen.

Met de bouillon en de rest van de groente breng je alles aan de kook. Afhankelijk ervan hoe je de soep wilt serveren kook je dit mengsel tussen 10 en 30 minuten op een lage pit. Als je de soep uiteindelijk gaat pureren met een staafmixer, dan kan je beter alles goed zacht laten koken.

Voorkom onnodige fouten tijdens je dieet!

Wil je meer duidelijkheid over je eet en afval gedrag? Met deze handige en snelle quiz van 12 vragen kan je je ‘Afslank IQ testen’.

Wil je meer recepten voor je soepdieet? Of zoek jij een betere lange termijn methode om mooi en slank door het leven te gaan? Bekijk hier de beste manier om af te vallen. Klik op de onderstaande afbeelding:

banner

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *