Thuis sporten wanneer en hoe je wilt!

Thuis sportenThuis sporten wint steeds meer aan populariteit. Het is eenvoudig te realiseren, kan even tussen afspraken of taken door, en vergt minder tijd dan een bezoekje aan de sportschool. Korte, intensieve trainingen blijken ook nog eens heel effectief te zijn, dus wat let je? Schuif je tafel aan de kant, pak je matje, een stoel, gewichtjes, een springtouw, wat je maar in huis hebt aan sportartikelen en ga aan de slag! Een timer is trouwens ook handig, op je telefoon of je sporthorloge, zodat je je intervallen en rustperiodes exact kunt timen.

Voordelen van thuis sporten

  1. Een belangrijk voordeel van thuis sporten is dat het je een hoop geld bespaart. De meeste sportscholen staan nu niet bekend om hun gunstige prijzen. En degenen waar dat wel het geval is, blinken niet uit in persoonlijke aandacht. Bij thuis sporten is het wel handig om een paar dingen aan te schaffen, zoals een goed matje, een springtouw en eventueel wat gewichtjes. Maar na deze éénmalige investering hoef je niets te betalen. Ook hoef je geen rekening te houden met de openingstijden van de sportschool, dus kan je je eigen tijden bepalen.
  2. En tja, niet iedereen zit erop te wachten om zich te moeten omkleden in een muffe, stinkende kleedruimte. Of om aangestaard te worden in de sportschool door van die über-fitte mensen, terwijl je zelf nog worstelt met bepaalde oefeningen. Of nog niet zo lekker in je vel zit als je zou willen. Er zijn natuurlijk hele prettige sportscholen hoor, maar thuis sporten heeft als voordeel dat je je van niemand iets hoeft aan te trekken. En dat je je eigen plan kan trekken ten aanzien van wanneer, welke oefeningen, hoe lang en met welke intensiteit.
  3. In de sportschool zijn er veel apparaten beschikbaar om specifieke spiergroepen te trainen. Vaak zijn dit hele geïsoleerde oefeningen, terwijl je spieren in het echte leven veel meer samenwerken. Thuis heb je die geavanceerde apparaten niet, en ben je dus meer natuurlijk bezig je spieren te trainen. Bij veel oefeningen wordt meteen je balans en je stabiliteit getraind. Doordat je bepaalde rotaties doet, of staande oefeningen waarbij je een been lift of iets dergelijks.

Thuis sporten: hoe blijf je gemotiveerd?

De grootste uitdaging met thuis sporten, is je motivatie. Hoe zorg je ervoor dat je gemotiveerd blijft, om gedisciplineerd een paar keer per week een intensieve training in je schema te passen. Die bank ziet er ook heel aanlokkelijk uit natuurlijk. Zorg er dus voor, dat je in ieder geval een goede ruimte hebt om te sporten. Heb je geen aparte kamer, zolder of kelder die je hiervoor kunt inrichten? Schuif dan van te voren je bank of je tafel aan de kant om voldoende ruimte te creëren.

Wil je naast sporten ook gezonder gaan eten en effectiever je gewicht kunnen verliezen? Dan heb je ook dagelijkse ondersteuning nodig bij je maaltijden. Met deze recepten van een koolhydraatarm dieet bereik je sneller je doelen.

Maak het leuk!

Trek ook zeker een mooie sportoutfit aan! Dit stimuleert je om in de sport-stemming te komen, en geeft je de flexibiliteit om goed alle oefeningen te doen. Kies de oefeningen die jij het leukst vindt om te doen. Er zijn volop oefeningen voor thuis sporten te vinden, kies bewust de oefeningen die je het leukst vindt. Dan kan je het ook beter volhouden dan als je jezelf iedere keer door vervelende oefeningen moet coachen. En beloon jezelf ook als je je oefeningen goed uitgevoerd hebt! Als je alleen thuis sport, ben je je eigen motivator, dus beloon jezelf en geef jezelf complimenten als je het goed volgehouden hebt.

Zorg voor regelmaat!

Verder kan het ook helpen door heel eenvoudig je sporttijd in je agenda te zetten. Net als wanneer je naar een groepsles zou gaan, maak je tijd vrij in je agenda voor je reguliere sportuurtje thuis. Dan krijg je regelmaat en wordt het vanzelf onderdeel van je wekelijkse routine. Mocht het nou echt een keer niet uitkomen, wees dan ook niet te streng voor jezelf. Probeer het op een ander moment in te plannen, en anders pak je vanaf de volgende keer de draad weer netjes op.

dumbbells

Benodigdheden thuis sporten

Zoals gezegd, je hebt niet veel nodig om thuis aan de slag te kunnen gaan. Maar mocht je na een tijdje je work-out willen intensiveren, dan zijn er nog een aantal tools die je goed van pas kunnen komen voor een diversiteit aan oefeningen. Bijvoorbeeld een elastische weerstandsband, waarmee je heel veel oefeningen kunt doen om onder andere je benen, heupen en billen te trainen. Ook met een balansbal kan je nuttige oefeningen doen voor bijvoorbeeld je buikspieren of je bilspieren.

Twee setjes dumbbells zijn ook geen overbodige luxe; kies een lichte en een zwaardere set. Dan kan je verschillende oefeningen doen, en eventueel kan je ze combineren voor oefeningen met nog meer gewicht. Voor de echte fanatieke thuis sporter zijn er ook TRX-tools, die je over je deur of trapleuning kunt hangen, en optrekstangen beschikbaar die je thuis eenvoudig kunt bevestigen voor optrekoefeningen. Met een kleine investering, in vergelijking met de gemiddelde abonnementen van sportscholen, kan je hiermee een veelheidaan oefeningen zelf thuis doen!

Welke oefeningen passen het best bij je?

Bedenk goed welke oefeningen het best bij je passen, en welke je daarnaast ook prettig en leuk vindt om te doen, dan hou je het een stuk langer vol. Het is belangrijk om stil te staan bij het doel van het thuis sporten: wil je voornamelijk gewicht verliezen, wil je je core sterker maken, wil je gespierde armen, benen, billen, buik? Of heb je bepaalde klachten, zoals rugklachten, die je wilt aanpakken door meer regelmatig te gaan trainen? Hou ook rekening met belemmeringen of blessures.

Voorbeeld oefeningen:

Wil je met name je core versterken, of wil je graag je rug versterken, dan is planking een goede optie. Waarbij je op je ellebogen en de bal van je voeten staat, met je lichaam helemaal gestrekt. Hiermee train je je core (de basis van je buik-, rug- en heupspieren), en dit is een heel effectieve oefening. Ook kan je op handen en knieën zittend, één been en je tegenovergestelde arm uitstrekken, vasthouden, en weer intrekken. En dat een aantal keer herhalen. Dit is ook een goede oefening voor je rug. En zo zijn er tal van mogelijke oefeningen voor thuis sporten, voor alle spiergroepen. Die je gewoon vanuit het comfort van je eigen huis, in je eigen tempo kunt doen.

De snelle en effectieve manier van trainen: Kettlebell Workout!

Met deze Fitness Coaching Programma van Jesse van der Velde train je alle spieren van je lichaam. Alleen met 2 trainingen van 30 minuten per week zal je vetpercentage al drastisch afnemen. Het is opvallend dat je met de Kettlebel Workout meer en sneller vet verbrandt dan met de consequente oefeningen op de fitnessapparaten. Maar wat is het geheim dan en waar zit het verschil in? Het blijkt na grondig onderzoek dat de meeste vet in je lichaam wordt verbrand door de groeihormonen. Deze hormoon is verantwoordelijk voor de verjonging van spiercellen en huidcellen. Door de Kettlebell Workout worden de groeihormonen geactiveerd, daarom krijg je ook al snel een strakke huid en strakkere spieren. Als je de oefeningen regelmatig uitvoert dan zul je al na twee weken resultaten zien.

Deze Fitness programma is geschikt voor de meeste mensen, ongeacht je start conditie. Met de Kettlebell train je alle spieren van je lichaam in een korte tijd wat voor de thuissporters met zeer weinig tijd een uitkomst kan bieden. Namelijk ben je maar 30 minuten bezig en hier heb je verder geen ingewikkelde apparaten voor nodig.

Wat zijn de voordelen van deze unieke training?

  1. Met deze Work-Outs behoud je spierweefsel ook tijdens diëten.
  2. Het stimuleert de vetverbranding van je lichaam ook na sporten wanneer jij weer rust neemt.
  3. Dit verhoogt de zuurstof consumptie.
  4. De relatieve korte duur van deze training zorgt ervoor dat je niet snel geneigd bent om te stoppen. Namelijk de intensiviteit vraagt continue je aandacht en zo ervaar je geen sleur in je Work- Out, wat meestal bij andere trainingen wel gebeurd.
  5. Je ziet binnen enkele weken al resultaten.

banner

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *