Veel gemaakte fouten voorkomen tijdens afvallen

Veel gemaakte fouten voorkomen tijdens afvallenGefeliciteerd! Je hebt de eerste stap al gezet om slank en strak door het leven te gaan, omdat jij hebt besloten om af te vallen. Als je deze besluit met een vastomlijnde plan en volhouden combineert dan zal je je doel bereiken.

Het lijkt makkelijk, niet waar? Maar dat is het niet. Als we alleen maar een verantwoordelijke keuze zou moeten maken en dan de knop omdraaien, dan zou iedereen altijd fit bij lopen.

Helaas net als in veel gedragsveranderingen in het leven zijn er ook bij afvallen valkuilen aanwezig. Daarom kan je maar beter op je hoede zijn. Op deze pagina vertel ik je wat zijn de veel gemaakte fouten die je kan voorkomen tijdens afvallen.

Hoe je veel gemaakte fouten kunt voorkomen tijdens afvallen?

Voordat je jezelf mooi slank en gezond kan noemen moet je in de meeste gevallen hard aan het werk. Helaas geld dit ook steeds meer voor de jonge generatie en deze probleem is grotendeels de gevolg van de bloeiende fastfoodketens sector.

Het gebeurd vaker dat mensen gaan fanatiek spoten 4-5 keer in de week en eten maar 1 of 2 keer per dag. Toch blijft het resultaat achterwege. Dan kan je nog een volhouder zijn maar als er niets verandert met je gewicht dan geef je het vroeg of laat op en val je terug in je oude patroon.

En dit wordt vaak nog eens erger dan voor je op dieet ging, want nu slaat ook de wanhoop toe en eet je meer dan ooit van te voren. Zo zit je dan voordat je het doorhebt in een patroon die sommige mensen tot de obesitas drijft. Ze geloven namelijk dat dik zijn in hun genen zit en niet in hun gedrag. Dit zijn emotionele eters die zonder grenzen en zonder denken alles opeten.

Je hebt geen concrete dieetplan

Het zal wel meevallen – denk je dan-  je weet heus wel wanneer je moet stoppen. Maar in de praktijk zal dit anders gaan. Onderschat de verleidingen niet en bereid je voor op situaties wanneer je op proef wordt gesteld. Een verjaardagsfeest of een bruiloft kan ramzalige gevolgen hebben.

Maar ook als je boodschappen doet bij de supermarket moet je op je hoede zijn. Vaak worden er hapjes neergezet wat je kunt proeven. Soms laat je je geheugen in de streek en loop je al die schaaltjes 2 of 3 keer af om nogmaals de smaken te kunnen proeven. Dit gebeurd bijna automatisch zonder dat je in de gaten hebt hoeveel extra vette hapjes je hebt “geproefd”.

Hier kan je maar beter niet aan beginnen of moet je jezelf aan je plan houden. Maak dus daarom een dieetplan en ook een plan om te bedenken wat je gaat doen wanneer je de controle dreigt te verliezen.

Paar hapjes tussendoor

Als je wilt afvallen, dan telt alles mee wat je vanaf s’ochtends vroeg tot diep in de nacht in je mond gaat stoppen. Veel mensen denken als ze trek hebben, dat een stukje kaas of paar hapjes chips niet zo erg is omdat ze de lunch toch zullen overslaan. Dit zijn ook de makkelijk grijpbare lekkernijen die je even snel zonder gedoe kunt eten.

Toch weegt dit zwaar bij de weegschaal. Juist de ongecontroleerde tussendoortjes zorgen voor een hoge calorieën inname. Omdat je hier de hele dag mee door kunt gaan zonder het gevoel dat je vol zit, valt het ook niet op hoeveel je daarvan regelmatig opeet.

Te weinig eten

Te weinig eten

Wanneer je regelmatig sport en te weinig eet zal je niet sneller afvallen. In dit geval zal je in een plaats van vet, spiermassa verbranden wat zeker niet de bedoeling is. Je moet juist vet omzetten in spiermassa.

Bij het sporten heb je energie nodig anders heb je de kracht niet om je oefeningen te doen. Het is ook heel belangrijk om voldoende groente binnen te krijgen. Groente bevat meer vezels en veel gezonde voedingsstoffen. Dit zorgt ervoor dat je langer vol zit en zo ontstaat gewichtsverlies.

Het is dus beter om niet veel minder te gaan eten maar vooral andere, gezonde voeding in je eetpatroon op te nemen. Ga dus geen maaltijd overslaan want op de lange termijn zal dit tot vreetbuien leiden als je lichaam helemaal uitgehongerd wordt. En dit kan je maar beter niet bij hebben.

Te veel saus gebruiken

Wij weten allemaal dat patat met een flinke portie mayo bevat ontzetten veel slechte vetten en past niet in een gezonde dieet. Zeker tijdens afvallen kan je dit maar beter niet eten. Vervang je de patat door sla, dan moet je ook op de hoeveelheid dressing letten die je over de sla heen druppelt.

Je kunt beter zelf een dressing maken met olijfolie en citroensap. Mis je de zoete smaak heel erg? Gebruik dan in een plaats van suiker honing of zoetstoffen.

Te veel eten

Neem rustig de tijd voor je maaltijd, stop wanneer je genoeg hebt gegeten en gooi de restjes weg. Weersta de verleiding om ook de rest van de maaltijd op te eten. Houd je altijd bij de hoeveelheid wat je nodig hebt. Als je hier op let zal je merken na een tijd dat je lichaam het ook zelf aangeeft wanneer je vol zit. Luister altijd naar je lichaam.

Eet ook niet te veel van de gezonde voedselsoorten, zoals groente en fruit. Als je lichaam hier te veel van binnen krijgt heeft het de tijd niet om te verwerken en zullen de overtollige hoeveelheden alsnog opslaan in vetreserves. Bovendien kan je fruit beter als voorgerecht of tussendoortje eten, dan op een volle buik, als toetje nemen. Namelijk verteert fruit sneller, dan de bijvoorbeeld aardappel, groente, vlees combineerde maaltijd.

slaaptekort

Slaaptekort

Wanneer je te weinig slaapt kunnen je spieren niet voldoende herstellen na het sporten. Je zult je minder lekker in je vel voelen en wordt je hierdoor minder gemotiveerd om je doelen te bereiken. Door vermoeidheid zal je geen energie hebben om te gaan sporten.

Het is al bewezen dat met slaaptekort je sneller en meer gaat eten en vooral eet je dan de ongezonde, snelle koolhydraten. Logisch ook want als je moe bent dan pak je liever iets uit de zak dan je verse groente en fruit haalt, die je daarna moet wassen, snijden en eventueel koken. Daar moet je niet eens aan denken. Het kost veel te veel energie!

Omdat slaaptekort zo grote invloed heeft op jou leven, jou prestaties en hoe je je voelt moet je dit zo snel mogelijk oplossen! Daarom zet ik hier een link neer. Via deze link ga je naar een website waar je dit probleem kun aanpakken>>

Een glaasje frisdrank

Vooral in de warme zomerdagen zou je denken dat een glaasje priklimonade geen kwaad doet. Maar de hoeveelheid suiker die in een glas frisdrank zit is enorm. Je kunt dit maar beter laten staan. De eerste week zal je het zeker missen maar daarna zul je versteld staan hoe makkelijk is om ervan af te blijven.

Wil je soms toch even een glaasje kola nemen dan kan je beter de suikervrije variant kiezen. En natuurlijk maar bij één glaasje blijven want ook deze frisdranken bevatten soms heel wat calorieën.

Jij houdt het in geheim

Als je wilt afvallen dan moet je er volledig voor gaan. Houd dit niet in geheim vanwege schaamte of weinig zelfvertrouwen. Als je denkt dat het je niet zal lukken dan zal je het niet lukken ook!

Misschien zijn er vrienden of kennisen in je omgeving die eerst om je lachen als je zegt dat je wilt afvallen. Ze zullen zeggen dat het best meevalt en jij bent helemaal niet zo dik dus waarom zou je willen afvallen? Of nog erger wanneer ze in twijfel trekken dat je het wel kan. Zeker als je al meerdere pogingen hebt gehad maar zonder succes of binnen de kortste keer kwam je weer aan en zat je op je oude gewicht.

Toch is het beter als ze het weten en als je het duidelijk maakt, dat deze keer meen je het echt en je zou het op prijs stellen als ze jou steunen om je doelen te bereiken.

Hoe je je goede voornemens op alle gebieden in het leven toe kan passen? Lees je hier de tips>>

 

Afslank Receptenbijbel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *