Wat zijn verborgen suikers en waar zitten deze suikers in?

verborgen suikersVerborgen suikers zijn tegenwoordig vaak onderwerp van gesprek. Van alle kanten wordt de nadruk gelegd op gezonder eten, waarbij minder suikers en zelfs zoveel mogelijk suikervrij, hoog op de agenda staat. Maar wat zijn nu precies die verborgen suikers? En waarom is dat nou zo’n groot probleem?

Een beetje suiker, daar is toch iedereen groot mee geworden? De onbekendheid van verborgen suikers, en het feit dat iedereen ongemerkt zo veel van die suikers binnenkrijgt, zonder dat te beseffen, maken deze suikers nu juist zo gevaarlijk.

Waar zitten die verborgen suikers dan in?

Verborgen suikers zitten, zoals de naam al zegt, verborgen in producten, waarvan je als consument niet verwacht dat er (veel) suikers inzitten.

Ontbijt

Op het oog ‘gezonde’ producten als ontbijtgranen, yoghurt of zelfs brood of crackers kunnen vol zitten met suikers. Ook vruchtensap, waarvan je zou denken dat het gebaseerd is op fruit en dus relatief gezond, zit vol met suikers en is dus eigenlijk net zo slecht als frisdrank. Tevens zijn kant-en-klare sauzen of pakjes een bron van suiker, zeker als je het hebt over bijvoorbeeld BBQ-saus, ketchup of slasaus.

Zuivel

Ook veel zuivelproducten ‘met een smaakje’ zitten vol met suikers. Zelfs de ‘magere’ yoghurt met vruchten, waarmee je denkt dat je een gezondere keus maakt, of bijvoorbeeld chocomel. En tegenwoordig zijn er zelfs vitaminewaters op de markt, waarmee je denkt gezond bezig te zijn. Terwijl er stiekem heel wat suikers in verborgen zitten. Ook koffie met een smaakje bevat ongelooflijk veel suikers. Het is echt aan te raden om je dranken zo puur mogelijk te drinken. Oftewel zwarte koffie, ‘gewoon’ water, melk zonder smaakje, enzovoort.

Sportdranken

En voor de sporters is het helemaal opletten geblazen: de sportdrankjes en sportrepen zitten ook boordevol suikers. Maar niet de ‘goede’ suikers waar je echt energie van krijgt. En voor de makkelijke eter: zelfs in conserven zoals groente of fruit uit blik, soep uit blik, zit een enorme hoeveelheid suikers. En voorverpakte smoothies zijn ook zeker niet zo gezond als je zou denken, aangezien ook hier suikers zijn toegevoegd. Je zou er haast moedeloos van worden, of niet? Het helpt als je deze suikers kan herkennen.

suiker

Top 10 lijst met verborgen suikers:

  1. Ontbijtkoek: ruim 40% en ontbijtgranen: afhankelijk van de soort (Cornflakes 10%, Honey Smacks 56%)
  2. Muesli repen: 35%
  3. Yoghurt en kwark met vruchtensmaak: 15 % – 57%
  4. Ketchup: 22%, dressing:  16% en sauzen: tussen de 2% en 36%
  5. Vruchtensap:  sinaasappelsap – 8%, appelsap – 10%, cola en Ice tea – 7 suikerklontjes / blikje
  6. Hartige sandwichspread: 14%
  7. Groente en verschillende soepen uit blik: 10% suiker zit in een pot / blik doperwten, wortels, mais en rode kool. Fruit uit blik is vele malen erger als die op siroop is.
  8. Melksoorten met een smaakje zoals Yoki drink bevat even veel suiker als cola, koffiemelk: 11% en Yakult: 1 flesje van 65 milliliter bevat 9,2 gram suiker.
  9. Brood: Wit – 2%, Bruin – 1,9%, Roggebrood – 7,6%, Bruin stokbrood – 3%, Suikerbrood – 28,5%, krentenbrood – 23,8%, crackers: 2% tot 20%  en rijstwafels: 1,1%
  10. : Chips gemaakt van aardappelen: 2% suiker

Waarom zijn verborgen suikers zo’n probleem?

Dat te veel suiker niet goed voor je is, is algemeen bekend. Er is een direct causaal verband tussen het eten van te veel suikers en ziektes als obesitas, diabetes type 2, en verschillende hart- en vaatziekten.

Er zijn zelfs vormen van kanker die te herleiden zijn aan overmatig gebruik van suikers. Dus het is echt een van de grootste vijanden van de consument. Het grootste risico met verborgen suikers is, dat deze niet als suikers direct herkenbaar zijn voor de consument.

Een grote misvatting is bijvoorbeeld dat er in ‘light’ dranken minder suikers zouden zitten. Maar dit is helaas verre van de waarheid. Vergeet ook niet het risico op tandbederf. Suiker helpt een gunstige omgeving te creëren in je mond waarbij schadelijke bacteriën vrij spel krijgen. Dit is een risico voor zowel je tandvlees als je tanden zelf. Door de voortdurende aanslag op het glazuur van je tanden.

Een belangrijke, schadelijke eigenschap van suiker is tevens dat het zeer verslavend werkt. Doordat het gaat om lege calorieën, waar geen essentiële voedingsstoffen in aanwezig zijn. Het levert dus geen verzadigd gevoel op, waardoor je kunt blijven eten.

Laat je niet verleiden door termen als ‘suikerarm’ of ‘suikervrij’

Veel producten schermen, al dan niet ten onrechte, met termen als ‘suikerarm’ of ‘suikervrij’. Hier kan je ook beter niet blind op vertrouwen. Suikerarm houdt in de praktijk in, dat een product maximaal 5 gram suiker per 100 gram product mag bevatten. En voor suikervrij is dit 0,5 gram suiker per 100 gram product, dus niet helemaal vrij van suikers.

Ook de term ‘geen toegevoegde suikers’ is erg misleidend, omdat er weliswaar niet direct suikerstof toegevoegd mag worden, maar wel suikers uit bijvoorbeeld fruit concentraat, wat een enorm suikerpercentage kan hebben.

suikervrije cola

 

Hoe werkt het precies met suikers in je lichaam?

In je lichaam wordt suiker opgesplitst in twee varianten: glucose en fructose. Glucose is een lichaamseigen stof, het wordt ook vanuit het lichaam zelf aangemaakt, indien nodig. In principe krijgt iedereen dagelijks ruim voldoende glucose binnen, maar mocht dit niet zo zijn, dan maakt het lichaam dit zelf aan.

Glucose is dus op zich geen probleem, het voornaamste probleem zit ‘m in fructose. Dat is een stof waar je lichaam uit zichzelf geen behoefte aan heeft. Dit wordt opgeslagen in de lever, en bij sporten of andere inspanning wordt het vrijgegeven aan het lichaam.

Echter, een teveel aan fructose kan de lever niet aan, dan wordt de lever overbelast, en gaat fructose omzetten in vet. En dat is onwenselijk! Fructose is van nature aanwezig in bijvoorbeeld fruit, maar daarbij geldt, dat het eten van veel fruit niet voldoende fructose aanlevert om je lever te overbelasten, dus van (te) veel fruit kan je niet dik worden.

Hoe herken ik verborgen suikers?

Nu zou het ideaal zijn, als je suikers in producten gewoon kunt herkennen aan de woorden ‘suiker’, ‘glucose’ of ‘fructose’, dan begrijpen we het wel. Maar helaas, er zijn zo veel verschillende termen in omloop die doen vermoeden dat er iets anders dan suiker in zit, dat het voor de meeste consumenten te verwarrend is om een goede keus te kunnen maken tussen producten. Bijvoorbeeld de termen ‘Cassonade’, ‘Demerara’, ‘Dextrose’, wie zegt dat iets? Maar het zijn dus echt verborgen suikers.

Een ander woord voor suiker?

Suiker namenOok zaken als ahornsiroop, agavesiroop, maisstroop, maplesiroop, suikerstroop, tarwestroop, rijststroop of speltstroop zijn in wezen gewoon pure suikers. Weliswaar van een andere bron dan de traditionele suikerbiet, maar wel puur suiker, en dus net zo slecht.

Ook woorden die op – ose eindigen, naast glucose en fructose, zoals galactose, lactose, isoglucose, maltose, sucrose, trehalose, zijn termen die duiden op de aanwezigheid van suikers.

En zo zijn er nog meer ingrediënten die staan voor suikers, maar anders heten, wat het voor de consument niet makkelijk maakt om het suikergebruik te minderen. Sta eens wat vaker stil bij wat je koopt, en check de ingrediënten op de aanwezigheid van suikers. Wees bewust van de aanwezigheid van verborgen suikers, dan kan je gezondere keuzes gaan maken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *